Kuriren – Intervju: Gregory Maytan

Musiken förde honom över Atlanten

Han började spela fiol, fyra år gammal i Luleå. I dag är han professor i violin på Grand Valley State university i Michigan, USA.

– Det var självklart att jag skulle bli musiker. Jag har aldrig funderat på något annat yrkesval, säger Gregory Maytan.

Han är tillbaka i Luleå för första gången sedan familjen flyttade till Umeå när Gregory Maytan gått ut fjärde klass på Boskataskolan.

– Det är sig likt och ändå inte. Ganska konstigt att vara tillbaka efter så många år, menar han.

Återkomsten till uppväxtstaden bottnar i en kort miniturné tillsammans med pianisten Daniel Beskow, men kanske framför allt för att han är ledig från sin professortjänst i USA.

Läs recensionen här:

– I USA får man vart sjunde år ta ledigt ett år eller ett halvår för egna projekt på de flesta universiteten. Därför har jag varit tjänstledig ett år för att fördjupa min forskning i den svenska tonsättaren Amanda Maier som levde 1853-94. Och den forskningen förde mig tillbaka till Sverige igen.

Tonsättaren Amanda Maier kom han i kontakt med redan som 14-åring, när han skulle spela upp en violinsonat.

– Mina violinlärare i Umeå var mycket intresserade av kvinnliga tonsättare. Det finns knappt någon inspelning med hennes musik, men jag gillade hennes verk, och har spelat in något av dem på en CD i USA som fick mycket fina recensioner.

När han sedan beslutade sig för att vara ledig ett år kom han att tänka på Maier igen. Tillsammans med Helsingsborgs symfoniorkester har han uppfört hennes musik och skivbolaget DB productions i Malmö nappade på förslaget att spela in en CD med hennes verk.

– De flesta skrev hon som 20-åring, sedan gifte hon sig med Julius Röntgen, kusin till Wilhelm Röntgen som upptäckte röntgenstrålningen, och efter det stöttade hon nog främst sin man. Men på den CD vi ska spela in kommer alla hennes större verk att finnas med.

Forskningen, menar han, bottnar i att han som musiker vill bidra till musiklivets utveckling. Något som han ser som sin skyldighet.

– Det handlar också om att ge fler människor möjligheten att uppleva fantastisk musik som få känner till existerar. Det finns så många fler fantastiska tonsättare än de stora som Beethoven och Mozart. Musik som förtjänar att uppmärksammas för att den berör och inspirerar. Amanda Maier är en av dem.

Och som nästan alla stora musiker från Sverige hyllar han den svenska kommunala kulturskolan.

– Oerhört betydelsefull. I USA måste man ta privatlektioner, vilket gör att alla inte har råd att låta sina barn ta musiklektioner. Jag menar, även om man inte fortsätter på musikskolan, så har man fått lära sig ett instrument och det har man glädje av hela livet.

Eva Åström